TYLKO KAWA, CZY AŻ KAWA - HOTELARZE UCZĄ SIĘ OD ZAWODOWCÓW SZTUKI PARZENIA KAWY

b_150_100_16777215_00_images_kawa.jpgKlasa II technikum hotelarskiego z innowacją pedagogiczną steward/stewardesa uczestniczyła w szkoleniu baristycznym.  Sztuki parzenia kawy uczyły: Pani Halina Lichwa, nauczycielka przedmiotów gastronomicznych i Pani Bernadetta Ząbek nauczycielka przedmiotów hotelarskich w ZSZ w Pustkowie Osiedlu, które ukończyły kurs baristy z programu „Podkarpacie stawia na zawodowców”.

 

b_150_100_16777215_00_images_kawa1.jpg Młodzież uzyskała informacje na temat przechowywania, mielenia, przyrządzania i serwowania kawy. Uczyła się rozpoznawać kawy m.in. rubustę i arabikę oraz poznała ich właściwości. Uczniowie uczyli się przygotowywać doskonałe espresso i wszelkie kawy na jego bazie, np. cappuccino, czy latte. Podczas szkolenia korzystali ze sprzętu, który  na co dzień znajduje się w pracowni gastronomicznej tj. ekspresu, młynka i innych akcesoriów baristy.

Oto jak uczniowie opisują to szkolenie:

„Rozumiem, co dzieje się na każdym etapie przygotowywania kawy i jakie ma to znaczenie dla uzyskania najlepszego efektu końcowego. Wiem także, że do zrobienia idealnego espresso należy przestrzegać zasady 4M, czyli zadbać, aby na najwyższym poziomie były: Miscela – kawa, Maccinadosatore – młynek, Macchina – ekspres i Mano, czyli sprawna ręka. Wszystkim tym musi zająć się barista: dopilnować jakości kawy, odpowiednio ją zmielić (tuż przed zaparzeniem) – to jest bardzo ważne.”             /Weronika/

b_150_100_16777215_00_images_kawa2.jpg„Dowiedziałam się, że zadaniem baristy, coraz bardziej docenianym, jest tzw. latte art, czyli sztuka tworzenia finezyjnych wzorów na powierzchni mlecznej pianki zabarwionej na brązowo mikropianką z espresso. Namalowanie rozety, czy kilku innych podstawowych wzorów nie jest bardzo trudne, ale wymaga doświadczenia. Kawiarnie poszukują baristów, którzy są w tej sztuce biegli, aby przyciągnąć i zatrzymać u siebie klientów. Nie od dziś wiadomo, że jemy także oczami, a wzory i obrazy malowane na kawie potrafią być naprawdę niesamowite! Barista, dobry barista, musi być przede wszystkim miłośnikiem kawy, jej zapachu, smaku i aromatu. Musi codziennie poszerzać swoją wiedzę i mieć w sobie pasję do tego, co robi. Klient, który przychodzi do kawiarni powinien od razu odczuć, że człowiek, który zrobi dla niego kawę, to prawdziwy fachowiec i pasjonata, dla którego kawa to nie „tylko kawa”, ale „aż kawa”. Bardzo podobało mi się to szkolenie.”                                                                                                                                                    /Aleksandra/